Een Service Coördinator is verantwoordelijk voor het organiseren en coördineren van alle activiteiten die nodig zijn om klanten tevreden te stellen. Dit kan variëren van het inplannen van servicebezoeken tot het oplossen van klachten. Kortom, zij zijn het aanspreekpunt voor klanten en zorgen ervoor dat de dienstverlening van een bedrijf soepel verloopt.
Naast de eerder genoemde taken, zoals het plannen van onderhoud en het afhandelen van klachten, kunnen Service Coördinatoren ook betrokken zijn bij:
Service Coördinatoren zijn werkzaam in diverse sectoren, waaronder:
Het gemiddelde maandelijkse inkomen van een Service Coördinator varieert sterk afhankelijk van factoren zoals werkervaring, opleiding, bedrijfstak en regio. Het is lastig om een exact bedrag te noemen, maar een ruwe schatting zou tussen de €2.500 en €4.000 per maand kunnen liggen.
Het is moeilijk om een exact aantal te geven van het aantal Service Coördinatoren in Nederland, omdat deze functie onder verschillende namen bekend kan staan en de werkzaamheden per bedrijf kunnen verschillen.
Over het algemeen is een mbo 4-diploma of een hbo-bachelor vereist voor een functie als Service Coördinator. De specifieke opleiding kan verschillen afhankelijk van de sector waarin je werkt. Denk aan opleidingen als werktuigbouwkunde, elektrotechniek, logistiek of bedrijfskunde.
De duur van een mbo 4-opleiding is meestal vier jaar, terwijl een hbo-bacheloropleiding gemiddeld drie tot vier jaar duurt.
Het opleidingsniveau van een Service Coördinator is HBO, MBO.
Voor Service Coördinator worden ook wel andere benamingen gebruikt, zoals: